הוועדה המשותפת חוקה-כספים אישרה הוספת משתנים שיוזילו את ביטוח החובה לאופנועים

חוק ביטוח רכב מנועי קובע את המשתנים שבגינן יכולות חברות הביטוח להעניק הנחה בקביעת תעריף החובה. המשתנים נקבעים על ידי המפקח על הביטוח, באישור ועדה משותפת של ועדת חוקה וועדת הכספים של הכנסת.

הוועדה המשותפת חוקה-כספים התכנסה היום לבקשת המפקחת על הביטוח גב' דורית סלינגר על מנת לאשר עדכון של רשימת המשתנים בהם רשאיות חברות הביטוח להשתמש כשהן קובעות את תעריפי ביטוח החובה לרכב. למרות שרשימת המשתנים סגורה, אין חובה להתחשב בכל המשתנים. כמו כן, אין הנחייה של המפקחת על הביטוח לגבי המשקל של כל משתנה בחישוב התעריף.

רשימת המשתנים שנקבעו בתקנות עד היום לרכב פרטי הם: בעלות הרכב, אופן השימוש ברכב, נפח מנוע, מין וגיל הנהג, תאונות, פסילות רישיון, כריות אוויר, סוג דלק, מערכת למניעת נעילת גלגלים, מערכת לבקרת יציבות, מערכת התרעה על אי שמירת מרחק, מערכת התרעה על סטייה מנתיב. לכלי תחבורה אחרים כגון רכב דו גלגלי, כלי רכב לתחבורה ציבורי וכו', נקבעו משתנים שונים במעט.

עקב התנגדות חברי הכנסת, ונציגים שונים מתחום הרכב, הוועדה סירבה לאשר הוספת משתנים לרכב פרטי: מערכת ניטור נתוני נהיגה – "הקופסא הירוקה" מערכת המנטרת את אופי וסיכון הנהיגה ברכב, השתתפות הנהג בקורס נהיגה לשיפור מיומנות וכישורי נהיגה בטוחה,נסועה – מספר הקילומטרים אותם צפוי או נוסע כלי הרכב בתקופת הביטוח. במשרד האוצר מעריכים כי כל אחת מהמערכות עשויה להוזיל את פרמיית הביטוח עד 10%.

מנהל מחלקת ביטוח במשרד האוצר אסף מיכאלי אמר "המטרה היא להפסיק את הסבסוד הצולב בין מבוטחים מסוכנים למסוכנים פחות". לדבריו, "הוספת מערכת לבקרת יציבותESP) ) לרשימת המשתנים, הביאה לחיסכון והוזלה של כ-100 מיליון ₪ בשנה".

ח"כ אורי מקלב שאל את מיכאלי, "למה אתם מתערבים במשתנים? תאפשרו לחברות הביטוח שהם חברות מסחריות תחרות חופשית ולהחליט בעצמם מהם המשתנים". מקלב הוסיף והקשה על נציג האוצר "האם יש שקיפות בהחלטות בעניין המשתנים, שלא נגלה שחברה מסחרית מקדמת מכירת מערכת שהיא מייצרת".

נציג האוצר השיב למקלב "אנו יזמנו את המהלך ולא החברות המסחריות. הציבור משלם היום כ-5 מיליארד ₪ בשנה על ביטוח חובה ואנו מבקשים להפחית את העלות על הציבור".

יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי שאל "האם בדקתם את נושא פרטיות הנהג ? בבנקים כבר אין פרטיות ואני שואל האם יתאפשר למאן דהוא לעקוב אחריי מתי ולאן אני נוסע".

אסף מיכאלי השיב לסלומינסקי, "על מנת לשמור על פרטיות הנהג דרשנו לנתק את ה gps ממערכת ניטור נתוני נהיגה. לא נאפשר לבחון את ההיבט הגאוגרפי של הנהג או לתמחר את הביטוח עפ"י מיקומו הגיאוגרפי של הנהג".

גם ח"כ מיקי לוי התנגד לאשר את המשתנים וטען "צריך להגן על תושבי הפריפריה שנוסעים הרבה קילומטרים לעומת תושבי העיר. גם כך קשה לחקלאי בערבה. הוא לא ייהנה מההטבה כי הוא גר בפרפריה. פרמטר הנסועה לא הגיוני. אנחנו דופקים את אזרחי ישראל מהפריפריה." אמר לוי.

מנכ"ל איגוד הביטוח מאיר שביט אמר "חברות הביטוח ישמחו להעניק את ההנחות למי שיהיה זכאי להם. לדבריו, "התביעה הממוצעת לרכב פרטי בביטוח חובה, עומדת ע"ס 50,000 ₪ והפרמיה הממוצעת עומדת ע"ס 1,225 ₪".

בשונה מהמשתנים לרכב, הוועדה אישרה להוסיף משתנים מצילי חיים לאופנועים, משתנים שלגביהם הייתה הסכמה ובהם: ABS מערכת מניעת נעילת גלגלים, ASC מערכת ייצוב אוטומטית לאופנועים, CBS מערכת בלימה משולבת לאופנועים,  EBAמערכת עזר לבלימת חרום וכןTCS מערכת בקרת משיכה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*