סיכום דברי ראש הממשלה בוועדת החוץ והביטחון

ראש הממשלה מר בנימין נתניהו הופיע ב-26.10.2015 בפני ועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ צחי הנגבי (ליכוד). להלן עקרי הדברים שעלו במהלך סקירתו:

  1. אתגרי התר"ש (התוכנית הרב שנתית) הקרוב של צה"ל יהיו גדולים ומורכבים יותר מהתר"ש הקודם בהקשרים של פעילות תת קרקעית, טילים מדויקים, סייבר, הגנה על המים הכלכליים של ישראל, טילי חוף ים, כלי טייס בלתי מאוישים ועוד.
  2. ההסכם בין המעצמות לבין איראן בנושא הגרעין הוא הסכם רע. גם אם איראן תעמוד בדרישות ההסכם והדבר ידחה את האפשרות לפרוץ לעבר פצצה גרעינית, הרי שההסכם מאפשר לאיראן  להגדיל משמעותית את היכולת שלה לתמוך כלכלית וצבאית בחיזבאללה, חמאס, ג'יהאד אסלאמי כנגד ישראל.
  3. באשר לתקציב המדינה ותקציב הביטחון – יש להגיע לאיזון נכון בין השניים כך שניתן יהיה לשלב בין הצרכים הביטחוניים לאלו הכלכליים והחברתיים כגון חינוך ורווחה. למרות הכול עדיין החיים קודמים לאיכות החיים. יש לייצר שיח ענייני בין האוצר למשרד הביטחון שיאפשר את הגדלתו של תקציב הביטחון מאחר והמציאות מחייבת זאת. כך למשל יש צורך להגדיל את ההשקעה והתקציב ברכישה נוספת של מערכות הגנה אקטיבית. בסופו של דבר תקציב הביטחון יהיה גבוה יותר מ- 56 מיליארד אבל  נמוך יותר ממה שמצפה לקבל מערכת הביטחון. אנחנו נפעל כדי לאמץ חלק מדו"ח לוקר שהוא דו"ח רציני ומעמיק. כבר היום 70 אחוז מהדו"ח חופף את תוכנית התר"ש של צה"ל. אנחנו יכולים להגיע למצב של חפיפה בסדר גודל של 80 אחוז. הסכום הסופי של תקציב הביטחון, כחלק מתקציב המדינה, יקבע לכל המאוחר תוך שלושה שבועות, כך שהתקציב יהיה בהתאם לתר"ש.
  4. באשר לדיאלוג האסטרטגי עם ארה"ב בדבר הגדלת הסיוע והבטחת היתרון האיכותי של צה"ל, הדיאלוג נימשך. לא בטוח שנקבל כל מה שאנחנו רוצים אבל אנחנו מזהים הבנה מצד ארה"ב.
  5. מאז תחילת גל הטרור, הקבינט המדיני ביטחוני קיים 8 דיונים. אנחנו פועלים להוצאת הנפץ הרגיש של הר הבית כדי להנמיך את גובה האלימות. אנחנו פועלים בנושא כבר מהיום הראשון. בנוסף כוחות הביטחון פועלים מבצעית בתוך השכונות המזרחיות של ירושלים, בניגוד לעבר, חידדנו את הוראות הפתיחה באש כך שכוחות הביטחון יפעלו נגד מידי אבנים גם אם האבן לא מאיימת על כוחות הביטחון אלא על אזרחים. חידוד זה והכנסת כוחות נוספים הביאו לירידה משמעותית במספר ההפס"דים.
  6. אין בהחלטה להניח את החוצץ סמוך לשכונת ארמון הנציב כדי להצביע על שינוי מדיניות. מדובר בהחלטה טאקטית בלבד כמו תקצוב תאורה בצירים, מיגון תחבורה ציבורית, הכנסת כוח התערבות מהיר בצירים, סלילת כבישים עוקפים, הקלה בקבלת רישיונות נשק למי שמיומן, הקפאת החזרת גופות מחבלים, הגדלת המענקים לשוטרים שפועלים בירושלים, קביעת עונשי מינימום למידי אבנים, שלילת אזרחות ותושבות למפגעים, החרמת רכוש, ביטול איחוד משפחות של מפגעים, הוצאת הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית מחוץ לחוק, בחינת הקמת בית משפט לענייני ביטחון, פעילות נגד הסתה ברשתות החברתיות.
  7. בית המשפט אינו פועל בזדון בעניין הריסת בתי המחבלים והוא גם אינו פועל למען אויבי ישראל. הממשלה קיבלה החלטה להרוס את בתי המחבלים ונכון שזה יבוצע סמוך ככול הניתן לאירוע כדי לחזק את ההרתעה. כל שאנחנו מבקשים מבית המשפט הוא להחליט מהר יותר, גם אם ההחלטה בסופו של דבר תהיה בניגוד לעמדתנו.
  8. אנחנו בוחנים פיתוח אפליקציה שתאפשר לכל אזרח להזעיק כוחות ביטחון במידה והם נתקלים באירוע ביטחוני.
  9. באשר להסכמות עם מזכיר המדינה האמריקאי קרי, נקבע כי לא יהיה שינוי בסטאטוס קוו. מוסלמים ימשיכו להתפלל בהר. ללא מוסלמים תהיה הזכות לקיים ביקורים בהר כפי שהיה מאז 1967. בוחנים הצבת מצלמות כדי לתעד את הנעשה בהר, אם כדי להוכיח שאין שינוי בסטאטוס קוו ואם כדי לתעד את הפורעים.
  10. מצד אחד אבו מאזן רוכב על גל הטרור עם דברי הסתה ומנגד הוא מפעיל את כוחות הביטחון שלו, כלומר פועל באיו"ש אבל מתסיס בירושלים. אבו מאזן אינו מעוניין באמת במו"מ ישיר ללא תנאים מוקדמים ומנגד הוא מאיים לפרק את הרשות ופועל נגד מדינת ישראל בפנייה לארגונים בינלאומיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*