"אפליקציית Waze תורמת לפיזור התחבורה ולהקטנת העומסים"

וועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת דנה ב-15.10.2015 בהיבטים המדעיים והטכנולוגיים של התחבורה בישראל.

נציג סנדת יובל נאמן למדע וטכנולוגיה מר טל דקל אמר בדיון כי היישומונים המבוססים על ניווט, תורמים מידע רב לציבור, בכך שהם אוספים מידע מהמשתמשים וחולקים אותו עם הציבור. אפליקציית Waze תורמת לפיזור התחבורה ולהקטנת העומסים. כל משתמש בתוכנת ניווט, תורם מידע לציבור באפון פסיבי ואקטיבי.

לדבריו, "ממחקר שעולה מרשתות הניווט החברתיות עולה, כי זמן חיפוש חניה לוקח בממוצע כ-20 דקות. ואילו בתל-אביב בממוצע זמן החיפוש עומד על 22 דקות. באזור אחד בתל-אביב קיים מחסור של כ-20,000 מקומות חניה לתושבי האזור. עוד מראה המחקר כי נוסעי התחבורה הציבורית "שורפים" כחמש יממות בשנה על המתנה לאוטובוס, כחצי שעה בממוצע לכל נסיעה.

אפליקציות הניווט תורמות לניצול הזמן והדרך. הרשתות משנות את שירותי התחבורה. ישראל מעצמה עולמית בתחום. בישראל יש כ-850,000 משתמשים יומיים בתוכנות ניווט. בארץ קיימים ישומונים לניווט בכבישים, בתחבורה ציבורית ולהזמנת מונית מה שמקצר את זמן הדרך וחוסך זמן וכסף לציבור.

שימוש בחכמת ההמונים תורם בהעברת המידע התחבורתי והנגשתו לציבור. ובשל כך רשתות אלו חשופות לפגיעות סייבר מה שהופך את ההגנה עליהם לבעל חשיבות לאומית. כך לדוגמא, אשתקד תוכנת Waze הציגה אפשרות מסלולי נסיעה מירושלים ולירושלים אף שהכבישים היו חסומים בשלג. דקל התריע על החוסר בממשק לכבישים מסוכנים מבחינה ביטחונית וביטחונית. בעבר כביש איילון נחסם כתוצאה מתקלה בשרת של Waze, מה שגרם לפקק אדיר בכל אזור המרכז. אין ממשק בזמן אמת בין מקבלי ההחלטות וכחות הביטחון לרשתות הניווט.

המדען הראשי של משרד התחבורה ד"ר שי סופר אמר "כמשרד ככלכלי-חברתי המשרד פועל להנגיש תחבורה לאזרח תוך מחויבות לניידות". לדבריו, "חזון המשרד להגיע לתחבורה דו ספרתית באופניים בדומה למדינות הסקנדינביות".

מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ יפעת שאשא ביטון סיכמה את הדיון ואמרה כי ראוי לתת את הדעת על הפגיעה בפרטיות בשימוש באפליקציות הניווט השונות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*