הוועדה לפניות הציבור דנה ברפורמת המטרופולינים ו"הערך הצבור" בתחבורה הציבורית

הוועדה לפניות ציבור בראשות ח"כ הרב ישראל אייכלר דנה  ב-11.01.2016 בפניות של נוסעים  שהתלוננו על  הבעיות שהתעוררו ברפורמה המטרופולינית וערים שמחוץ לרפורמה וכן על הפגיעה בתושבי ירושלים שלא ניתן להשתמש בה ב"ערך צבור" באגד וברכבת הקלה.   הערך הצבור מכובד   רוב חברות האוטובוסים, חוץ מאגד בירושלים וביתר עלית, בגלל  הבעיות במכונות התיכוף ברכבת הקלה.

אחד הפונים אמר:  למה צריך לחכות שנים בשביל החלפה של מכונות תיכוף. הרפיון מול הזכיין של הרכבת הקלה וחברות הסעה, גורם לאפליה בין משתמשי התחבורה הציבורית.

חברת אגד טענה כי יש לנו מודעה שהופצה לכלל הנהגים וכתוב שם במפורש על הקוד הספציפי המדובר של "ערך הצבור".

חברת אגד טענה כי היא מכבדת ערך צבור, מלבד ירושלים וטוענת את הכרטיסים.   אגד מפיצה את המידע בעלונים שחייבים להיות אצל  הנהגים. אגד מעמידה  פקחים שמכרטסים בתחנות עמוסות נוסעים ונמצאת בהליך של החלפת המכשירים אבל זה לוקח זמן. מדובר ב3000 מכשירים, זה ייקח עוד לפחות שנה. לגבי ירושלים אין "ערך צבור" בירושלים בגלל שיתופיות עם חברת סיטיפס  והרכבת הקלה.

נציגי משרד התחבורה אמרו כי   הם נמצאים בחודשים האחרונים בהליך מואץ של שינוי המבנה ותעריפים בתחבורה הציבורית. יכול להיות שיש קשיי לידה או שנהגים פיספסו תדריכים. אבל הנושא של ערך צבור קיים מתחילת 2016 . גם בחברת אפיקים ועד ה-1.1.2017 יהיו כל החברות חייבות בכרטיסי "ערך צבור" . הערך הצבור עדיין לא פועל גם  ברכבת וכנראה ייכנס לשם באמצע הקיץ.  ברכבת הקלה  זה מתעכב מסיבות מקצועיות ומשפטיות שלא בהכרח קשורות לבוררות המתנהלת בין משרד התחבורה וחברת סיטיפס. אנחנו מבודדים את נושא הכרטוס מהבוררות הגדולה בינינו. אנחנו לא מרפים  מהסדרת מכונות התיכוף, שזה מאוד חשוב לתושבי ירושלים ולאנשים שמגיעים לירושלים. משרד התחבורה לוחץ על אגד. אם אפשר יהיה לעשות את זה קודם, נעשה את זה. אבל  אם המערכת לא תעבוד טוב אנחנו לא עושים הנחות לאף מפעיל.

יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר סיכם את הדיון בברכה על הורדת המחירים בגובה המע"מ בתחבורה הציבורית. הוועדה פונה לשר התחבורה להפריד מיידית בין הבוררות שבין המשרד לסיטיפס,  לבין החובה להתקין מכונות תיכוף כרטיסים, של ה"ערך הצבור". ציבור האזרחים לא צריך להיות בן ערובה בידי החברות והנהגים. הוועדה מבקשת ממשרד התחבורה לחייב את החברות להציב פקחים עם מכונות תיקוף ידניות לסייע לנוסעים, עד שיותקנו המכונות באוטובוסים בכל רחבי הארץ.

הוועדה מבקשת ממשרד התחבורה לקיים  קמפיין הסברה שיעזור לנהגים ולאזרחים להתמצא בשימוש בכרטיסי הרב קו לפי ה"ערך הצבור" הועדה רשמה בצער את דברי נציגי האוצר, שאין בכוונתם לקיים את הרפורמה וההנחות בקווים בינעירוניים, בגלל שאין תקציב לכך. בביטול ההנחה המתוכננת בקווים הללו, הממשלה מפחיתה למעשה את ההנחה עליה הכריזה השבוע במאות מיליוני שקלים.

כמו כן הועלה בוועדה נושא אי הכללת חלק מיישובי הפריפריה במפות המטרופולין של משרד התחבורה.  נציג משרד התחבורה אמר כי "המשרד מיישם את הרפורמה בהתאם לתקציב. לגבי אלה שלא נכללים אין אפשרות לקשור אותם בצורה ברורה למטרופולינים."

משרד האוצר הודיע כי כרגע אין מקורות תקציביים נוספים. העלות התקציבית המוערכת היא כחצי מיליארד ₪. צריך לזכור שבחודש הקרוב הולכת להיות דרמה בהורדת מחירי התחבורה הציבורית. זה ישנה דרמטית גם את התעריפים בפריפריה. בגלל שהתעריפים הבין עירוניים יותר יקרים גם ההוזלה תהיה יותר משמעותית. המטרה היא להיטיב עם כמה שיותר אנשים במסגרת התקציב הקיים אבל אין תכנית להוסיף תקציב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*