ישראל כ"ץ: "מי שרוצה להכניס את אובר שיכין 8-9 מיליארד שקל לפצות את נהגי המוניות"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, קיימה דיון ב-25.01.2016 בו המשיכה להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית לרישוי שירותים לרכב, שנועדה לקדם את התחרות בענף ולהוזיל את מחירי המכוניות החדשות והחלפים. בדיון היום החלה הוועדה לעסוק בפרק המסדיר את ייבוא הרכבים לישראל, והיו"ר כבל התייחס להשתתפות שר התחבורה בישיבה ואמר כי "מעבר לעובדה שהשר רואה בהצעת החוק כספינת דגל, הוא רואה בכך את האפשרות לחולל מהפכה בענף. הוועדה רואה את רוב הדברים עין בעין עם השר, ובכוונתנו לקדם במהירות האפשרית את החקיקה כדי שאזרחי ישראל יוכלו לרכוש רכבים במחירים לא רחוקים מאירופה".

היו"ר כבל התייחס גם לסוגיית אובר שעלתה אתמול בממשלה, ואמר כי הוועדה הייתה אמורה לדון בכך בעבר ומתכוונת לטפל גם בנושא הזה. השר ישראל כץ התייחס להצעת החוק ואמר כי "היא מהפכנית ותביא בשורה צרכנית מהשורה הראשונה. "אני מאמין בתחרות הרבה יותר מאשר בהפרטה, ואנחנו מובילים כאן תחרות אמתית ונכונה שתרחיב את מספר העוסקים בענף ותאפשר קנייה של רכבים, חלקי חילוף וטיפול במוסכים במחירים זולים יותר ובתנאים טובים יותר". באשר למוניות אמר השר כץ כי "הגברנו את התחרות ברפורמת השמים הפתוחים וברפורמה בנמלים ונעשה זאת גם במוניות, תוך מתן אפשרות הוגנת לגורמים שעוסקים בענף להתמודד מול הגורמים החדשים. השבוע עמדנו לחתום עם ועד עובדי נמל אשדוד על הסכם שלא נותן להם שום תמורה על הקמת הנמל החדש, ואם אנחנו נטעה והפעילות לא תגדל נישא בתוצאות".

באשר לאובר הוסיף השר: "אני לא יודע מאיפה המיתולוגיה על כוחם של נהגי המוניות, הם לא ציבור חזק. זה לא יבואני הרכב, עם כל הכבוד. זה ציבור עובד שמתמודד עם המציאות המשתנה והתפקיד שלי זה לאפשר להם התמודדות בתנאים שווים. מי שמשלם עבור רישיון למונית לא יכול שמישהו יבוא עם הרכב הפרטי ויתמודד מולו. אם המדינה רוצה להכניס את זה, אז שתקבל החלטה ותכין 8-9 מיליארד שקל לפצות את נהגי המוניות. אני לא מושפע מלחצים".

עוד התייחס השר כץ לנושא המיסוי על הרכבים ואמר כי מדובר בנדבך משמעותי מהכנסות המדינה. "אני מקווה שנחזור לכיוון של הורדת המיסוי, אך אני לא מתיימר לעסוק בכך אלא בהצעת החוק שמפתחת את התחרות", אמר. במהלך הדיון היום אישרה הוועדה סעיפים הנוגעים להגדרות והתנאים השונים של הרישיונות שיינתנו ליבואני הרכב השונים: היבוא הישיר המסחרי, יבוא עקיף, יבוא אישי ועצמי ועוד. בהתאם להחלטה של הוועדה עוד מהכנסת הקודמת, נקבע כי יבואנים עקיפים לא יחויבו להתקשר עם סוכן בחו"ל בהסכם בכתב, אלא יוכלו לעשות זאת גם בדרכים אחרות אותם יקבע השר באישור ועדת הכלכלה. היועץ המשפטי של איגוד יבואני הרכב, עו"ד אהוד שניידר, הזהיר כי כל יבואן עקיף יוכל לרכוש ולאסוף כלי רכב שנסעו עד 150 ק"מ ולייבא אותם לישראל כחדשים גם אם ייתכן שעברו תאונה. מנהל תחום בכיר יבוא וסחר במשרד הכלכלה, אנואר חילף, אמר מנגד כי לא מזמן אושרה בכנסת רפורמת הקורנפלקס שתאפשר לייבא מזון שהוא לא פחות רגיש, ואומצו אותם עקרונות שנועדו להרחיב את שרשרת האספקה תוך בדיקת המוצרים. "קבענו כללים שנדע בדיון מה שרשרת האספקה גם במקרה הזה והרכב ייבדק כדי שנדע אם הוא חדש", אמר.

במהלך הדיון עסקה הוועדה גם בהגבלות על יבוא אישי או אישי לצורך עסקי עצמי, כאשר יבואן כזה הוגבל לייבוא של רכב אחד בשנה. ח"כ עיסאווי פריג' ביקש לדעת איך הדברים מתבצעים היום ואמר כי אם, כמו בדברים נוספים בחוק הזה, השר צריך לקבוע את הנהלים בתקנות אז אין צורך בחקיקה. הוא הוסיף וביקש לדעת מה קורה אם אדם הביא רכב בצורה כזו ועבר תאונה עוד לפני שחלפה שנה. סמנכ"ל התנועה במשרד התחבורה, אבנר פלור, אמר כי כיום יש ועדה שבודקת בקשות מיוחדות כאלה ונותנת להן מענה בתוך כחודש. ח"כ פריג' התעקש וביקש לדעת האם החקיקה תפתור את הבעיה, והדבר עורר עימות בינו לבין השר כץ שאמר כי פריג' "מתנהג כמו לוביסט ומנסה לעכב את החקיקה". ח"כ פריג' השיב ואמר כי השר מתנהג כלוביסט והתפקיד של חברי הכנסת הוא לשאול את השאלות. היו"ר כבל ביקש להרגיע את הרוחות ואמר כי תפקידם של חברי הכנסת הוא לשאול את השאלות, אך עם זאת הבהיר כי הוועדה לא תאפשר לעכב את החקיקה.​

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*