החוק ישונה: ילדים הנוסעים במוניות לבתי הספר יחויבו בכיסא בטיחות מותאם לגילם

הוועדה לזכויות הילד קיימה היום (ב') דיון בנושא 'בטיחות ילדים בנסיעה במונית'.

במוקד הדיון עמד החוק, המתיר להסיע ילדים במוניות ללא מושבי בטיחות מותאמים, וכך שבצורה מסוכנת זו מוסעים יום יום ילדים רבים, מרביתם בעלי מוגבלויות, להם משמשות המוניות – הסעות בפיקוח משרד החינוך.

יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון (כולנו) פתחה את הדיון: "הגיעו אלי פניות שונות של הורים שלא יכולים להתמודד עם סיכון ילדיהם בחסות החוק. לא יכול להיות שנעשה הכול כדי שהילדים שלנו יהיו מוגנים, ושמגיעים למוניות החוקים משתנים והילדים שלנו יהיו תחת סכנה בנסיעה".

אסי סוזנה, מנהל אגף מטענים במשרד התחבורה: "אנו סבורים שלא מעשי וסביר שנהג מונית יחזיק במונית שלו מספר כסאות ויצטרך כל פעם להחליף כיסא לפי הנוסע שעולה. יש תחנות שכן נותנות שירות המאפשר בנסיעות המוזמנות מראש לבקש כיסא לילד. האחריות היא של ההורים, שידאגו לכיסא ולא יעלו אם אין".

יו"ר הועדה: "האחריות ההורית תמיד במקום הראשון, אבל גם אם חברה שלי מסיעה את הילד שלי היא מחויבת לכיסא והחוק מטיל עליה את האחריות. משתמע שאם נוח אז אנחנו מגנים על הילדים שלנו ואם לא אז לא. מדובר בהצלת נפשות. אם תהייה תאונת דרכים במונית הילד מוגן שם מפגיעה?!".

יהודה בר אור, יו"ר איגוד נהגי המוניות: "זו אחריות של ההורים, לבעל מונית אין מקום לשים כיסאות מאחורה, איזו מזוודה תיכנס לרכב?!. אי אפשר להפיל הכול עלינו".

בהמשך הדיון דנו הצדדים בתקנה המאפשרת למוניות להסיע שני ילדים עד גיל 5, מעבר למספר הנוסעים המותר ברכב. "אם הם מתחת לגיל 5 אפשר להפקיר אותם?! תהתה ח"כ שאשא ביטון וקראה למשרד התחבורה לקבוע כי לפחות בנסיעות בינעירוניות תבוטל התקנה הזו וכן התקנה המאפשרת להסיע ילדים ללא מושב בטיחות מותאם.

יו"ר איגוד נהגי המוניות השיב כי ישנה אפשרות לקבל כיסאות בהסעות המוזמנות מראש בחלק מהתחנות: "חוק שיחייב אותנו לספק כיסאות לא ייתן לזה את הפתרון, לא תהייה אחריות של נהגי המוניות לסוגיה הזו. שהורים יביאו איתם כיסאות".

אביטל אפל פנקס, מארגון 'בטרם' ציינה כי "בוסטרים מצילים חיים חד משמעית ואנו רואים בבתי החולים את ההבדלים בפגיעות וכן במקרי מוות. רואים את זה לצערנו גם בקרב המגזר הערבי שפחות מקפידים על חגירת הילדים, שם התמותה בקרב ילדים גבוה הרבה יותר בתאונות".

"אנחנו מקבלים הרבה פניות מהורים שמבקשים מושבים מתחנות מוניות ואין לתחנות מענה כזה. צריך לחייב תחנות בהחזקת מושבים כאלה" הוסיפה אפל פנקס שהציפה בעיה נוספת: "ילדים בעלי מוגבלויות יושבים בכיסא הקדמי כבר מגיל 3 נוכח כך שהחוק מחייב מלווה במונית, והוא לעיתים קרובות יושב לצד שני הילדים האחרים במושב האחורי כי החוק מחייב שיהיה לצד הילדים. גם לא תמיד נהגי המוניות מנתקים את כריות האוויר במצב כזה".

לאחר דין ודברים, ולבקשת יו"ר הוועדה התחייב שמעון אבני, מנהל אגף הסעות במשרד החינוך כי ישונה החוק בכל הנוגע לילדים מתחת לגיל 6 המוסעים במוניות מטעם משרד החינוך למוסדות החינוך בהם הם לומדים, כאשר במרבית המקרים מדובר בילדים בעלי מוגבלויות.

כך הוסכם כי התקנות יקבעו מעתה כי בגילאים אלה יחייבו תקנות משרד החינוך כי ההורים יספקו כיסאות נסיעה עבור ילדיהם, "אם הורים יבואו ללא כיסא ילדם לא יוכל לנסוע" התחייב אבני, כאשר המהלך קיבל גם את הסכמת איגוד נהגי המוניות.

אבני ציין כי לגבי הורים שאינם מחזיקים כיסאות בטיחות ויתקשו לרכוש כאלה "יסייע משרד החינוך ברכישת הכיסאות".

מנגד ח"כ אורי מקלב, תהה האם הורים יוכלו להסתדר עם השינוי: "אני רואה את הקושי של ההורים להוריד ילדים, לפעמים שני הורים מורידים ילד בעל מוגבלות, זה היה להם עול להביא גם מושב".

גם בנוגע לבעיית ילדי החינוך המיוחד היושבים בקדמת הרכב הגיעו הצדדים לסיכום, ונציג משרד החינוך התחייב: "נוציא תיקון על העניין הזה. ילד מגיל 3 הוא רך מידי כדי לשבת על מושב קדמי, נקבע כי רק ילד מגיל 8 יוכל לשבת שם במקרה בו יש מלווה ברכב".

ח"כ שאשא ביטון סיכמה את הדיון: "המטרה שלנו אינה להכביד אלא להבטיח את בטיחותם של הילדים שנוסעים במוניות. נוסף על הסיכומים כאן, אני מבקשת ממשרד התחבורה לעגן כי בכל תחנת מוניות יוחזקו לפי חוק בוסטרים וכיסאות בטיחות, כך שניתן יהיה לתת מענה בטוח לפחות נסיעות מוזמנות בשלב ראשון. אנו מבקשים משרד התחבורה גם לשנות את התקנות ולקבוע כי בנסיעות בינעירוניות תהייה חובה במושבי בטיחות לילדים, ושיהיה אסור להסיע יותר ממספר הנוסעים המותר בחוק בנסיעות אלא, גם אם מדובר בילדים מתחת לגיל 5. זה בשלב ראשון ובהמשך נבקש להחיל זאת על כל נסיעה במונית, חייו של ילד אינם הפקר, לא ברכב פרטי ולא במונית".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*