יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כבל על הרפורמה בענף הרכב: "משרד התחבורה צריך לדאוג לכך שהיבואנים הישירים לא יסכלו את החוק"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, התכנסה היום לישיבה מיוחדת למעקב אחר יישום חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, אותו אישרה לפני למעלה משנה ונועד להביא לרפורמה כוללת בענף שבין מטרותיה הורדת מחירי המכוניות החדשות וכן הוזלת החלפים והטיפולים ברכב. היו"ר כבל הזכיר כי החוק אושר למרות כל הלחצים, והוסיף כי הוא נחוש גם לשים סוף למוסכי ההסדר ורשימות השמאים, וקרא למשרד התחבורה לדאוג לכך שהיבואנים הישירים לא יסכלו את החוק ויפגעו בתחרות.

מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה, משה ויצמן, סקר את ההתקדמות מאז אישור החוק ואמר כי מאז נכנס לתוקף ניתנו 100 רישיונות ליבואנים ישירים, 4 רישיונות ליבואנים עקיפים, 20 רישיונות ליבואנים זעירים ועוד 45 רישיונות למתווכים ביבוא אישי. לדבריו, מספר המכוניות שהגיעו ביבוא אישי עד יוני השנה עמד על 970, לעומת 814 בתקופה המקבילה אשתקד. מספר הרכבים שהגיעו ביבוא עקיף עלה מ-105 בשנת 2016 ל-520 השנה. עוד הוא ציין כי ניתן לראות ירידת מחירים של כ-5% בדגמים שנמכרים ביבוא המקביל ומגמה של הכנסת אביזרי בטיחות לרכבים.

מנכ"ל אוטומקס, דני לוי, אמר כי ככל שתתרחב התחרות המחירים ירדו עוד, אך הוסיף כי היבואנים הישירים מנסים להגיע לכל מקור של היבואנים העקיפים ולעצור את התחרות, בניגוד לחוק, וכן לא נותנים אחריות ושירות כמתחייב בחוק. סמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, אמר כי ככל שתגיע למשרד ראיה כזו היא תטופל באופן ברור. היו"ר כבל אמר כי היבואנים יעשו הכל למנוע את התהליך ולא יגישו את התחרות על מגש של כסף, ולכן משרד התחבורה צריך לעמוד על המשמר. "בלי אכיפה החוק לא שווה כלום, על אף שמדובר באחר החוקים החשובים של השנים האחרונות", אמר.

יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, אמר כי מה שהציג משרד התחבורה זו "מציאות מדומיינת ושונה לגמרי מהמציאות בשטח. כשאין אכיפה היבואנים הישירים עושים מה שהם רוצים. אי אפשר לממש אחריות של יבואן מקביל ואין אכיפה, אין לנו נגישות למידע ואנחנו לא יכולים לקבל נתונים על חלפים", אמר. לעומת זאת נשיא איגוד יבואני הרכב, יקי אנוך, אמר כי "זורקים פה רפש בחוסר אחריות, ללא ביסוס. אף יבואן לא יסכן את עסקיו, שזה מכירה של 30-40 אלף מכוניות בשנה, בשביל 100 מכוניות של יבואן עקיף".

היו"ר כבל סיכם ואמר כי הוועדה תעקוב מקרוב אחר יישום החוק. הוא דרש ממשרד התחבורה להגיש לוועדה דוח רבעוני על ההתקדמות, והודיע כי יכנס ישיבת מעקב אחת לחצי שנה.

בנוסף לכך אישרה היום הוועדה תקנות שהגיש משרד התחבורה מתוקף החוק, שנועדו למנוע השפעה אסורה על שמאים. התקנות נועדו למנוע מכל גורם להשפיע על שיקול דעתו של השמאי בכל הנוגע לעריכת שומת רכב שניזוק. נציגי השמאים ביקשו לחדד את התקנות כך שיהיה ברור שלאף גורם אסור יהיה להשפיע על שמאי, בעוד שיו"ר איגוד המוסכים לוי אמר כי השמאים צריכים לעשות אומדן של עלות התיקון לפי הערכה של מנהלי המוסכים, שהם הגורמים המקצועיים שיודעים מה נדרש כדי לתקן רכב. כאמור, היו"ר כבל אישר את התקנות אך הבהיר כי אם יהיה צורך לחדד אותן הוא ידון בכך מחדש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*