מנכ"ל משרד הביטחון בוועדה לביקורת המדינה: "יש לנו פרויקטים שמצריכים כוח אדם מקצועי שאין לנו אותו, ומול תקינה חסרה אנחנו מוצאים פתרונות דרך יועצים חיצוניים"

הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ קארין אלהרר התכנסה לדיון על דו"ח המבקר בנושא העסקת יועצים חיצוניים במשרד הביטחון.

בדו"ח המבקר נכתב בין היתר כי " גם במועד סיום הביקורת, בשל מחסור בתקנים בעיקר באגפי הבינוי, מלמ"ב והתקשוב, מעסיק משהב"ט יועצים רבים בתפקידי ליבה, המהווים תחליפי תקינה והעובדים "כתף אל כתף" עם עובדי משהב"ט. בשנת 2015 הועסקו בשלושת אגפים אלה 510 יועצים (70%)מתוך 725 יועצים שבמשהב"ט. בשנת 2015 העסיק משהב"ט יועצים שחרגו מפרקי הזמן ומהיקפי המשרה שנקבעו בחוזר נש"ם משנת 2010 ובהוראת משהב"ט משנת 2014, 140 יועצים הועסקו בהיקף משרה של 150 שעות ומעלה, ול 136- יועצים היה ותק של 10 שנים ומעלה במשהב"ט." בנוסף מצויין בדו"ח כי "חלק גדול  89% ( מהתקשרויות משהב"ט עם יועצים בשנת 2015 נעשה באפיק שלפטור ממכרז."

 תא"ל יוסף ביינהורן מנהל ביקורת מערכת הביטחון במשרד המבקר הוסיף בדיון כי : "יש העסקת כוח אדם בצורה לא תקינה, כניסת יועצים מהדלת האחורית שמביאה להעסקה באופן לא יעיל, בהיקף ובזמן לא סבירים ובהתקשרות לא תקינה.  אם היה מדובר בסדרי גודל קטנים לא היינו נדרשים לכך אך זה לא המצב."

 יו"ר הוועדה ח"כ קארין אלהרר אמרה: "הדוח שלפנינו מציג תמונה לפיה משהב"ט המשיך להעסיק יועצים חיצוניים, גם כאשר עבודתם לא נמצאה ככזו הדורשת מומחיות או ידע מיוחדים. ברור לי שבמקרים מסוימים, ודאי בכל הנוגע לפיתוחים ביטחוניים ולאתגרים עימם מתמודד משרד הביטחון, נדרשים מומחי ידע ספציפיים. אבל הדוח מראה בפירוש שהעסקה חיצונית הפכה להיות כלי שרת בידי מנהלים שמעוניינים בהעסקה מהירה, הרבה פעמים ללא מכרז, מסיבות שיש בהן טעם לפגם ושלא על פי הוראות נציבות שירות המדינה בעניין. זה מצב שדורש הסדרה ופיקוח."

 מנכ"ל משרד הביטחון אודי אדם אמר בדיון: "אנחנו מכבדים את הביקורת ולוקחים אותה ברצינות. צריך לזכור שהמשרד מנהל פרויקטים שאין להם אח ורע בשום משרד ממשלתי אחר. אנחנו בשיא פעילות וזה הולך וגובר עם השנים. אנחנו במאות פרויקטים בסכומים מאוד גבוהים.  יש לנו פריקט בינוי בהיקף של 35 מיליארד ₪. זה מצריך כוח אדם מקצועי שאין לנו אותו ומול תקינה חסרה אנחנו מוצאים פתרונות. אני בעד כמה שפחות ספק יחיד למעט במקרים שאין ברירה, ולכל פטור שמאושר  צריך שתיה סיבה טובה."

 המשנה למנכ"ל משרד הביטחון, רוני מורנו הוסיף: "אנחנו לא יכולים לעמוד במשימה שהממשלה מטילה עלינו, ללא כוח אדם מקצועי. כשאנחנו יושבים מול האוצר זה משא ומתן ולא תמיד אנחנו מקבלים את מה שאנחנו צריכים. אני בסוף צריך לבצע את המשימה ובשביל זה אני צריך כוח אדם. אנחנו לא נגד ביקורת, ומקבלים את הדברים, אבל אתם צריכים להבין שאנחנו צריכים לתת את השירות וחייבים כוח אדם לבצע את המשימות."

 שלום גנצר ממונה על הביקורת במשרד הביטחון: "כל מי שמועסק אצלנו כיועץ מאושר ועובר את כל ה"קלירנס". אדם שהולך לעבוד בנושא כמו מנהרות למשל, אנחנו צריכים לוודא שמעבר ליכולת המקצועית צריך גם התאמה ביטחונית ולכן החוק מאפשר לנו להעסיק אותם בפטור ממכרז. השיטה שבה אני מעסיק את רוב היועצים היא לפי תפוקה ולא לפי שעה. החריגות שלנו הם באנשים שאין להם תחליף."

 יו"ר הוועדה ח"כ קארין אלהרר סיכמה: "אפשר להתווכח אם החקיקה בישראל היא טובה או לא אבל היא קיימת. חוק המכרזים הוא חוק נכון.  יש היבטים מיוחדים שמשרד הביטחון נדרש להם ואני יכולה להבין נקודות קונקרטיות. הדברים שהצגתם הם תוכנית עבודה טובה אבל עוד חזון למועד לקבוע אם הם באמת מביאים את השיני המיוחל. אני סומכת על מבקר המדינה וצוותו שיבדוק את הדברים. בסופו של דבר זה גם לא אינטרס של משרד הביטחון שיתבעו אותו העובדים."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*