הישג במאבק תושבי עמק רפאים על תוואי הרכבת הקלה: יוכלו להגיש התנגדויות מחדש

הוועדה המשותפת לוועדת הרפורמות ולוועדת החוקה חוק ומשפט, בראשות ח"כ רחל עזריה, המשיכה את דיוני ההכנה לקריאות שניה ושלישית של התיקון לחוק פינוי ובינוי (פיצויים) העוסק בפינוי בשל סירוב בלתי סביר ("דייר סרבן"). היו"ר עזריה אמרה בתחילת הדיון כי יש חובה ליצור ממשק בין התחדשות עירונית למשרד התחבורה.

שי קדם ממונה תכנון מערכתי משולב במשרד התחבורה הסביר כי משרדו מטפל בפערים היסטוריים וארוכי טווח. "לנושא הפינוי בינוי אנו ניתן מענה בתכנון אסטרטגי למרכזים מרובי אוכלוסייה". לדבריו זה מהלך חדשני של 4 השנים האחרונות ולכן הם מקווים כי אחוז הנוסעים בתחבורה ציבורית יהיה 40%. "יש לנו גם תוכניות לטווח קצר הכוללות שינוי תעריפים, הוספת נתיבי תחבורה ציבורית ושיפור השירות לעד 50 אחוז אוטובוסים יחד עם משרד האוצר. העלות של כל התשתיות, סובסידיות היא מאוד גדולה והפתרון יהיה טמון בעבודה בין משרדית".

חה"כ עזריה שאלה: "יש לכם תוכניות למה יקרה אם מספר התושבים בשכונות יוכפל? בשכונת קריית יובל יוכפלו מספר תושבי השכונה וכבר היום כולם עומדים בפקקים". קדם השיב כי הסעת המונים היא פתרון. "אנחנו באיחור רציני. צריך לעשות תוכנית ביניים. מצד אחד התושבים אוהבים את הרכב הפרטי שלהם ומנגד אנחנו מקדמים שבילים של שלוש וחצי מטרים לאופניים בתוך השכונות ותוכנית העבודה תתחיל בשנה הקרובה. כדי לעודד רשויות להשתמש בכלים האלו נצא בקול קורא לתחבורה בלתי ממונעת במרכזי הערים".

קדם הסביר כי בעשור הקרוב רוב התחבורה הציבורית תישען על אוטובוסים. "אין לזה תחליף ואז יש בעיית תשתיות ברשויות המקומיות. יש בעיית נהגים בתחבורה ציבורית וצריך התערבות ממשלתית. צריך חניוני לילה ותשתיות תומכות תחבורה ציבורית כאשר יש נהגים שאין להם איפה לעשות את הצרכים שלהם בין נסיעות. השיח הזה חשוב בנושא פינוי בינוי אבל צריך הטמעת צרכים תחבורתיים בתוכניות סטטוטוריות יחד עם תכנון עירוני בר קיימא"

חה"כ עזריה טענה בדיון כי יד אחת לא יודעת מה השנייה עושה. "התחדשות עירונית היא אוויר נשימה לדורות הבאים אבל אין תאום עם נושא התחבורה הציבורית. צריך כללים מיוחדים לנושאי התחדשות עירונית. אם יש חוסר בנהגים המקומות האחרונים שצריך שיפגעו אלה הם המקומות של ההתחדשות העירונית. אם לא עושים את זה אז זה פוקק את הכל".

חה"כ חיים ילין אמר: "זאת רדיפה אחרי הזנב של עצמנו. דנים בוועדה המחוזית על חנייה לרכב וחצי ליחידת דיור. איפה יש היום משפחות עם מצב כזה? זה מנוגד למציאות. משרד התחבורה צריך להוריד בכלל את החנייה ולהוסיף עוד מסלולים או שבסוף אתה מוריד את הריאה הירוקה בשביל לשים שם זיהום".

לדברי חה"כ ילין האוכלוסיות שמתגוררות באזורי הפינוי בינוי אין להם בכלל רכבים. "ואז אתה מביא לשם אוכלוסיות שאוכלות רכבים. משרד התחבורה צריך לתת דגש ליציאות מהערים שעוברות התחדשות עירונית כמו ראש העין. הפתרון נמצא בזה שיחד עם ההתחדשות העירונית צריך מסילות ורכבת קלה. תבין כמה פיגור יש לנו שאנחנו משתמשים ברכבים".

חה"כ נורית קורן סיפרה כי בשעות עומס לוקח להגיע מנתניה להרצליה כמעט שעתיים במקום 20 דקות. "שמעתי על אותו דבר מהוד השרון לראש העין. צריך שהרכבת תתחיל לפעול. אם היא לא תכנס לתוך הערים אז נמשיך להשתמש ברכבים. הרכבת הקלה בירושלים הביאה למספר נוסעים גבוהה מאוד".

אסף שפנייר פעיל מקריית יובל, השכונה שתעבור את ההתחדשות העירונית הכי גדולה בארץ אמר כי בשכונתו יהיו 30 אלף תושבים לקילומטר מרובע. "אף אחת מהתב"עות שאושרו לא דיברה על תחבורה ציבורית, רכבת קלה  או מוניות שירות. דיברו רק על תקני חנייה, רוחב כביש כאשר תחבורה ציבורית היא העתיד. בעתיד אנחנו לא נוכל לצאת מהחנייה שלנו וצריך לתת דגש אדיר לשכונות שיעברו התחדשות עירונית. את הרכבת הקלה אנחנו מבקשים להעביר מעל הקרקע ואת הרכבים מתחת לקרקע". חה"כ עזריה אמרה כי זאת הולכת להיות השכונה הכי צפופה בארץ ויש לתת על כך את הדעת.

עופר גרידינגר מנהל אגף תכנון העיר בעיריית ירושלים טען כי בירושלים ההתחדשות העירונית ומעבר הרכבות הקלות הן יעד לפיתוח העיר. "תהליכי ההתחדשות העירונית הם תהליכים ארוכי טווח. הועדות המחוזיות מקדמות תהליכים ארוכי טווח להתפתחות עירונית שיסתנכרנו עם נושא התחבורה. חה"כ עזריה שאלה האם מותר לומר שאין תוכנית מיוחדת תחבורתית לשכונות שעוברות התחדשות עירונית? "היום הגישה בנוגע לקווי תחבורה ציבורית היא לתת קווים איפה שיש ביקוש. רצינו קו מרמות להר הצופים ואז אמרו שאין ביקוש ואמרנו, כי אין קו אז איך יהיה ביקוש? זאת שיטה שמנציחה מקומות מסוימים ושיטות ישנות. כשמגיעים לרוחב כביש ויש שם רק קו אוטובוס שעובר פעם בחצי שנה זה מצב לא תקין".

היו"ר עזריה העבירה את זכות הדיבור בדיון לפרופסור אריאל הירשפלד שפתח לדיון את סוגיית הרכבת הקלה על תוואי עמק רפאים. "אם יאושר קו הרכבת הקלה בעמק רפאים נגזר הרס גמור על השכונה", טען פרופ' הירשפלד, "זאת שמורת טבע בערך הכי עמוק של המילה. ערכה התיירותי של השכונה לא יסולא בפז. הדבר הזה יהרוס את המראה אבל זה לא רק מראה, יש שם עצים, בתים וגדרות בני למעלה ממאה שנה. היופי שם הוא מופלג וההרס שיעשה הוא פשוט הרס".

מרדכי אברהם יו"ר המתנגדים טען: "אנחנו נמצאים פה בכנסת כדי לבקש עזרה מפני שבמקום בו אנו צריכים להיעזר – באופן שיטתי ומכוון מבזים אותנו. התחלנו עם 20 אנשים וכיום חתמו לנו על נייר התנגדות 4000 בתי אב. נותנים לנו להגיד התנגדויות ו-99 אחוז מהם מסתיימות בפח האשפה. אין סדרי עדיפויות נכונים הרחוב הזה לא יכול להכיל: כביש, רכבות ומפרדת – זה כאילו חתכו את השכונה עם גרזן באמצע. יש חלופות אחרות. אמרו לנו שאי אפשר להעביר רכבת קלה מתחת לעמק רפאים ומתחת לתמזה ומתחת להדסון אפשר? אמרו לנו שזה מאות מיליונים. אנחנו מבקשים שהכנסת לא תאפשר מחטף בין ראש העירייה וראש הוועדה המחוזית שיעבירו רכבת קלה בעמק רפאים כאילו לא נאמר דבר".

דובי גולדברג נציג הסוחרים סיפר כי ישנם 90 בתי עסק בעמק רפאים. "כשבדקנו כמה זמן יהיה סגור הכביש אמרו לי במשרד התחבורה שיסגרו ל-6-7 שנים. לקחת פרנסה לתקופה כזאת. אני מקווה שאתם שומעים ומבינים, חבל שיהיו פשיטות רגל כמו טבע, יש במושבה למעלה מאלף עובדים. אם תהיה רכבת קלה בעלי החנויות לא יוכלו לקבל סחורות, איפה יורידו לסופר שלי סחורה?" חה"כ עזריה אמרה כי שיפוץ רחוב למשך 6-7 שנים זה כאילו תינוק נולד והוא כבר בכיתה ב'. "מי ירצה לעשות התחדשות עירונית עם זה משך הזמן שנדרש?".

חיים כהן בודק תוכניות במשרד האוצר אמר כי הוא לא רוצה להתייחס לרכבת הקלה בעמק רפאים. "העניין נדון וקיבל מענה זמני. ההחלטה מעוכבת כרגע ונבחנות חלופות, הקונטקסט שבו הדברים אמורים להיבחן, התחדשות עירונית הוא נושא מאוד חשוב ברמת העיר והחברה הישראלית בכלל. הוועדות מתמודדות ברמה כוללת יחד עם הנושאים התחבורתיים. התוכניות נדרשות לפתרונות ונושא הרכבת הקלה והאפשרות לחדש מרקמים עירוניים בראייה קדימה לעשרות שנים. חשוב לבחון את כל הנושאים בהקשר הרחב הזה של שימור אזור עמק רפאים אבל הוא חייב להיבחן בקונטקסט הזה. עם השנים הדבר הזה הפך לדבר מאוד משמעותי".

חה"כ מיקי לוי סיפר כי הגיש בקשה דחופה לדיון בסוגיה זו כבר לפני שלושה חודשים ולא הצליח. "חוויתי את החוויה כירושלמי בעמק יפו. עד היום הרחוב לא שב לאיתנו. יש כאן איתנו תושבים, בעלי עסקים שצריך להאזין להם. מדובר ב-150 מטר והייתי עד למאבק בין ראש עיריית תל אביב למשרד התחבורה ויכוח על תוואי דומה שעלה למדינה למעלה ממיליארד שקל. צריך לקבוע תוכנית מעקב אחרי הנושאים האלה. יש פה אזרחים ובעלי עסקים בעלי זכויות ואפשר למצוא חלופות ופתרונות".

אפרת ברנד ממנהל התכנון במשרד האוצר בישרה לקראת סוף הדיון: כדי לסבר את האוזן אעדכן ששוחחתי עם שירה תמי מתכננת הוועדה ובהתאם להחלטה כל החלופות יוגשו ותתאפשר הגשת התנגדויות מחדש. כל התהליך יהיה מסודר". התושבים אמרו כי מדובר בבשורה חיובית וטובה.

חה"כ עזריה סיכמה את הדיון וביקשה ממשרד התחבורה קדימות של שכונות עם התחדשות עירונית לא לפי דרישה וצורך – אלה קודם לייצר תשתית ואז לבדוק את הצורך. "יש חובה בתזכיר תחבורה ציבורית. לכל דיון יעשה תזכיר תחבורה ציבורית לא רק לרכבת הקלה וחניות. לגבי עמק רפאים אחרי בדיקת החלופות יעשה מהלך של הפקדות דבר שיאפשר הליך רגיל – אנחנו נקיים דיון בהמשך".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*